يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احمد حسینی اشکوری

احمد حسینی اشکوری
سيد احمدحسيني اشكوري در شب ۱۳ ربيع الاول ۱۳۵۰ هجري قمري مطابق با ۱۳۱۰ شمسي در نجف اشرف متولد شد. پدرش در نه سالگي او را به مكتب فرستاد. و آغاز تحصيلات حوزوي از همان سالها در ابتدا نزد پدر آغاز كرد و ادامه تحصيلات حوزوي خود را نزد استادان برجسته ان دوران مانند علامه طبابايي ،‌ شيخ فاضل لنكراني و مرحوم آيت الله سيد ابوالقاسم خويي و ... پي برد. وي از برجسته ترين نسخ شناسان دوران معاصر است كه بيش از 74 عنوان كتاب در زمينه تصحيح نسخ تاليف كرده است.گروه : علوم انساني رشته : حوزوي گرايش : نسخ شناسي والدين و انساب : سيد احمد حسيني اشكوري فرزند علي فرزند حسن فرزند علي حسيني معروف به اشكوري، منسوب به اشكور از توابع گيلان است نسب او به امام محمد باقر (ع) مي رسد.جدش سيد حسن از قريه كيارمش در اشكور، به نجف اشرف هجرت كرد و آنجا سكني گزيد.فرزندان و فرزندزادگان او نيز در نجف تولد يافته و نشو و نما كردند.اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : سيد احمد حسيني اشكوري در شب ۱۳ ربيع الاول ۱۳۵۰ هجري قمري مطابق با ۱۳۱۰ شمسي در نجف اشرف متولد شد. خانواده او علمي، مذهبي بوده و در آن زمان از فقر شديدي رنج مي بردند.پدرش در نه سالگي او را به مكتب فرستاد.تحصيلات رسمي و حرفه اي : سيد احمد حسيني اشكوري آغاز تحصيلات حوزوي از ۹ سالگي آغاز كرد. درسهاي اوليه قرائت را نزد بعضي از بانوان فراگرفت، قرآن كريم و گلستان سعدي و برخي از كتاب هاي تاريخ و شعر و ادبيات فارسي را نزد شيخ علي اكبر آموخت و در همان زمان، از هم شاگردي هاي خود در فن كتابت و قرائت و انشاء پيشي گرفت.جامع المقدمات را نزد پدرش سيد علي شروع كرد ولي استمرار نيافت لذا تتمه آن را نزد سيد نور الدين كازروني ادامه داد، فوائد الصمديه و حاشيه تهذيب المنطق يزدي و شرح نظام و سيوطي و شرح شمسيه را نزد شيخ محمد رشتي فرا گرفت و حاشيه را بار ديگر نزد شيخ كاظم تبريزي خواند.بخش ديگري از كتابهاي ادبي را نزد شيخ محمد علي مدرس افغاني فراگرفت، و جلد اول شرح لمعه را نزد شيخ غلامرضا باقري اصفهاني شاگردي كرد.هفده ساله بود كه به دليل مشكلاتي راهي بغداد شد.چهار سال به كسب و كار و تجارت اشتغال داشت ولي رشته خود را با دانش و علم نگسيخت، شبها و ايام تعطيل نزد شيخ فاضل لنكراني شرح باب حادي عشر و بخش مهمي از شرح تجريد را فرا گرفت و از او استفاده زيادي در مباحث عقلي و كلامي كرد.بار ديگر جلد اول شرح لمعه را نزد شيخ هادي شطيط خواند. شبهاي ماه مبارك رمضان و بعضي اوقات ديگر با دوستش شيخ حامد واعظي سبزواري كتاب الامالي شريف مرتضي، القصائد السبع العلويات ابن ابي الحديد، القصائد السبع المعلقه زوزني و بخشي از مقامات حريري را مباحثه نمود. پس از بازگشت به نجف اشرف در مدرسه وسطي (آخوند) سكني گزيده در درس و بحث متمحض شد.سطوح عاليه را نزد شيخ محسن هراتي و شيخ علي اخوان خراساني و شيخ محمد علي مدرس افغاني خواند و كفاية الاصول را نزد شيخ مجتبي لنكراني تلمذ نمود.در عروض و قوافي و بخشي از علم هيأت و فلك از استادش شيخ مرتضي مدرس گيلاني بهره برد. چون دروس حوزوي آن هنگام او را قانع نكرد و احساس مي كرد بايد كاري انجام دهد كه در حوزه هاي آن زمان كمتر بدان مي پرداختند به تصحيح كتب و تحقيق آثار مخطوط روي آورد ولي در عين حال از مجالس خصوصي اساتيد بزرگ مانند مرحوم آيت الله سيد ابوالقاسم خويي بهره مي برد. پس از مهاجرت به قم نيز از علامه طباطبايي - صاحب الميزان - بهره هاي علمي پراكنده مي برد.استادان و مربيان : سيد احمد حسيني اشكوري تلمذ در محضر اساتيدي چون شيخ محمد رشتي، شيخ كاظم تبريزي، شيخ محمد علي مدرس افغاني، شيخغلامرضا باقري اصفهاني، شيخ فاضل لنكراني، مرحوم آيت الله سيد ابوالقاسم خوئي ، علامه طباطبايي و ... بوده است.فعاليتهاي آموزشي : سيد احمد حسيني اشكوري پس از مهاجرت به قم نيز از علامه طباطبايي - صاحب الميزان - بهره هاي علمي پراكنده مي برد.در قم نيز به تدريس شرح ابن عقيل، تبصره المتعلمين و شرايع الاسلام مشغول بود ولي پس از گذشت حدود يك سال و نيم، تدريس را نيز رها كرده و به تأليف و تحقيق پرداخت.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : سيد احمد حسيني اشكوري علي رغم اينكه ساليان پيري را با ضعف شديد قوه باصره، كمر درد مزمن و برخي از بيماري هاي ديگر طي مي كند، اما همچنان با اشتياق فراوان قلم از دست نيفكنده با تنظيم ساعات كاري خويش در طول شبانه روز، به تكميل تأليفات گرانبهايش ادامه مي دهد.آرا و گرايشهاي خاص : از خصوصيات سيد احمد حسيني اشكوري مي توان بدين موارد اشاره كرد : صبر و پشتكار فراوان در انجام فعالت هاي علمي، عدم ترس از كارهاي بزرگ، صراحت لهجه، چهره جدي با طبع مزاح، علاقه به پياده روي، كمي خوراك، اعتدال در خواب، علاقه شديد به مطالعه، خطّ زيبا، تأنّي در كلام و نگارش، اخلاق اجتماعي، پرهيز از زياده گويي ( در كتابت، نامه نگاري، تلفن و...)، اهتمام به صله ارحام، كمك هاي مالي و اعتباري به اشخاص مختلف و عدم دخالت در امور سياسي و نظم در برنامه هاي كاري.چگونگي عرضه آثار : سال ۱۳۸۰ هجري قمري سال ورود سيد احمد حسيني اشكوري در ميدان تأليف و تحقيق بود.وي پس از بازگشت از بغداد به نجف و صرف آنچه در بغداد ذخيره نموده بود، چون صرف وجوهات را در غير مورد فقرا و تهيدستان ضرورت نمي دانست، تصرف در اين گونه اموال نمي نمود.از اين رو مناسب ترين راه درآمد را تصحيح كتب ديد. تصحيح كتابها كه براي چاپخانه ها صورت مي گرفت، با تمام مشكلاتي كه داشته و دارد، راه خوبي براي ورود به دنياي تحقيق و تأليف بود.در اين راه رفته رفته تأليفات و تحقيقات گرانبهايي از خود باقي گذارد كه هر كدام افتخاري براي ميراث شيعه مي باشند. يكي از مهمترين اقدامات وي، اقدام به بازديد از كتابخانه هاي شخصي و عمومي، و فهرست نگاري نسخه هاي خطي بود كه تا آن هنگام فهرست نشده بود.او به كشورهاي مختلف اروپايي و عربي و جز آنها سفر كرده و در اثناء آن بيش از يكصد كتابخانه را بازديد نموده و فهرست بسياري از آنها را تهيه نمود. استاد اشكوري در كنار كارهاي علمي، در بعضي از كنگره ها و همايش ها نيز مشاركت داشت و در آنها به ايراد سخنراني مي پرداخت.از مهمترين آنها مي توان به كنگره « يوم الحسين(ع)» در لندن اشاره كرد كه سال ۱۴۰۴ قمري برگزار شد.و نيز كنگره « سادات و نقش تاريخي آنها» كه در رم - ايتاليا به سال ۱۹۹۸ ميلادي برگزار شد. آثار علامه سيد احمد حسيني اشكوري بالغ بر ۱۶۴ مجلد مشتمل بر ۹۵ عنوان مي باشد، و بيش از پنجاه مقاله در موضوعات گوناگون. ________________________________________ آثار : - التعريف بالتراث ويژگي اثر : كه در مجله « الهادي» بخشي از آن به چاپ رسيده است2 - دليل المطوطات، جلد اول اجازات الحديث (علامه مجلسي) الامام الثائر الامام الحكيم الامام الشاهرودي التراث العربي في مكتبه آيه الله المرعشي، ? جلد السيده سكينه بنت علي (ع) المخطوطات العربيه في مركز احياء التراث الاسلامي، ? جلد تراجم الرجال، ? جلد ترجمه كتابخانه رابطه العالم الاسلامي تأليف ميرزا خليل كمره اي و القرآن في الاسلام علامه طباطبايي ويژگي اثر : از فارسي به عربي12 تلامذه العلامه المجلسي و المجازون منه حياه الشريف المرتضي راهنماي فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه آيت الله مرعشي ? جلد علي هامش الذريعه فهرست مخطوطات الرشتي فهرست مخطوطات خزانه الروضه الحيدريه فهرست نسخه هاي خطي خاندان ميبدي - كرمانشاه فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه آيت الله خوئي - مشهد فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه آيت الله گلپايگاني، جزء اول فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه آيت الله مرعشي، ?? جلد فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه خورشيد گرديزي - ملتان، پاكستان فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه شخصي ميبدي - مشهد فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه صدوقي يزدي - يزد فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه عمومي امام هادي (ع) فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي - كاشان فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه مؤسسه امام صادق فهرست نسخه هاي خطي كتابخانه مدرسه آيت الله بروجردي - كرمانشاه مؤلفات الزيديه، ? جلد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.